پرش به محتوا

گردشگری سلامت در ایران

    اگرچه از زمان هاي بسیار دور همواره گردشگران و اقوام مختلف براي درمان از آب هاي طبیعی ایران به ایران سفر می کردند اما توریسم سلامت به شیوه کنونی تاریخچه کوتاهی درایران دارد.درحقیقت براي اولین بار درسال 1382 توریسم درمانی به شیوه کنونی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت و به دنبال آن در سال 1383 پس ازتاسیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگري به صورت مستقل مورد توجه بیشتري قرار گرفت و براي توسعه آن برنامه ریزي هاي صورت گرفت.موقعیت خاص جغرافیایی ایران در منطقه و وجود امنیت بیشتر در مقایسه با دیگر کشورهاي منطقه و آب و هواي متفاوت و آب گرم هاي متفاوت در نقاط مختلف کشور،همچنین وجود پزشکان مجرب و کادر بیمارستانی متخصص همگی باعث شده است تا ایران از مزیت هاي مناسبی در حوزه تورسم سلامت در منطقه برخوردار باشد.

    توریسم سلامت به ایران سفر کرده اند
    گردشگري در سال 2012 میلادي بیش از 200 هزار گردشگر با هدف توریسم سلامت به ایران سفر کرده اند.
    از آنجایی که بر اساس اعلام وزارت بهداشت هر گردشگري که با هدف توریسم سلامت به ایران سفر می کند بیش از پنج هزار دلار هزینه می کند می توان نتیجه گیردي کرد که از محل ورود این تعداد گردشگردرآمدي بیش از یک میلیارد دلار وارد چرخه اقتصادي ایران شده است. اگرچه کار شناسان معتقدند تعداد گردشگران سلامت ورودي به ایران بیش از این میزان است و آمار دقیقی در این زمینه ارائه میشود.به طور مثال پیش بینی میشود درآمد ایران از محل گردشگري سلامت در حوزه دندانپزشکی در حال حاضر بیش از 100 میلیون دلار در سال است.
    2012 میلادي (بیش از 200 هزار گردشگر با هدف توریسم سلامت ) تا پایان سال 1391 به ایران سفر کرده اند که از محل ورود این تعداد گردشگري بیش از یک میلیارد دلار وارد چرخه اقتصادي کشور شده است.
    هدف از سفر درمانی به ایران؟
    1)-ناباروري
    2)-دندانپزشکی
    3)-جراحی پلاستیک
    4)-جراحی قلب
    5)- بیماري هاي مرتبط با سرطان
    6)- جراحی چشم
    7)-گردشگري در آب هاي شفا بخش(لجن درمانی،گیاه درمانی )

    گردشگران سلامت ورودي به ایران بیشتر از کشورهاي آذربایجان،عراق،ترکمنستان،افغانستان،کویت،سوریه،لبنان ،بحرین، عربستان و ترکیه هستند و ایران طی یک دهه گذشته پیشرفتی در حدود 20 الی 25 درصد در حوزه توریسم سلامت داشته است.
    بیشترین پذیرش گردشگران سلامت به استان هاي تهران،خراسان رضوي،آذربایجان شرقی،گیلان،اردبیل و فارس تعلق دارد.
    آذربایجان شرقی پس از خراسان رضوي بیشترین گردشگران سلامت را طی یک سال گذشته به خود اختصاص داده است که بیشترین آن ها ازجمهوري آذربایجان و کردستان عراق هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *